Cliëntenraad

De cliëntenraad van Welzaam is een orgaan waarin een groep cliënten of hun familie de belangen behartigt van alle cliënten van Welzaam. Dit is een wettelijke verplichting volgens de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen, die op 29 februari 1996 in werking is getreden. Via deze cliëntenraad kunnen onze cliënten of hun familie invloed uitoefenen op ons beleid. Het bestuur van Welzaam houdt altijd rekening met de adviezen afkomstig van de cliëntenraad. Welzaam blijft zich voortdurend ontwikkelen in lijn met de behoeften van onze cliënten!

 

De cliëntenraad van Welzaam heeft diverse rechten, waaronder:

 

  1. Recht op informatie: Welzaam moet de cliëntenraad voorzien van alle informatie die nodig is om de belangen van patiënten en cliënten te behartigen.
  2. Recht op overleg: De cliëntenraad overlegt regelmatig met de directie over het beleid van de instelling.
  3. Recht om te adviseren: De cliëntenraad mag de directie zowel gevraagd als ongevraagd adviseren.
  4. Recht op enquête: De cliëntenraad kan onder de cliënten een enquête uitzetten om de mening van de achterban over bepaalde onderwerpen te peilen. Daarnaast heeft de cliëntenraad het recht om de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam te verzoeken mogelijk wanbeleid van de zorginstelling te onderzoeken.
  5. Recht op een bindende voordracht bestuurslid: De cliëntenraad kan invloed uitoefenen op de samenstelling van het bestuur of de Raad van Toezicht. Hij mag minstens één persoon voordragen ter benoeming als lid van de Raad van Toezicht.

Indien u interesse heeft om deel te nemen aan de cliëntenraad, kunt u een e-mail sturen naar info@wel-zaam.nl met als onderwerp ‘Cliëntenraad’.

Benieuwd naar wat wij kunnen betekenen? 

Neem contact met ons op of meld je aan!