Gedragscode van Welzaam

Welzaam streeft naar tevredenheid van haar cliënten over de geboden zorg en hecht ook veel waarde aan het werkplezier van haar medewerkers. De doelen van deze gedragscode zijn als volgt geformuleerd:

 

  • Het bestrijden en voorkomen van agressie, racisme, leeftijdsdiscriminatie, discriminatie in algemene zin en (seksuele) intimidatie.
  • Het behouden van het goede imago van onze organisatie.
  • Gezien worden als een goede werkgever, waardoor de onderneming gemakkelijker nieuw personeel aantrekt.
  • Het beschermen van de werknemer.

 

Welzaam staat voor persoonlijke zorg en aandacht, met een focus op het versterken van de zelfredzaamheid van cliënten. De kernwaarden van onze organisatie zijn respect, integriteit, kwaliteit en zorgzaamheid (zorg met een hart).

 

Respect

  • We laten de ander in zijn waarde, ook al hebben wij zelf een andere mening.
  • We waarderen en benoemen positieve bijdragen van anderen.
  • We luisteren aandachtig naar wat collega’s/cliënten te zeggen hebben.
  • We respecteren de eigenheid en diversiteit van iedereen.
  • We communiceren direct met elkaar en vermijden roddels.
  • We tonen kwetsbaarheid.
  • We gebruiken beleefdheidsvormen zoals ‘u’ tegen alle cliënten.
  • We staan open voor kritiek.

 

Integriteit

  • We komen gemaakte afspraken na en handelen betrouwbaar.
  • We kunnen uitleggen wat we doen en waarom we het doen.
  • We gaan vertrouwelijk om met alle informatie.
  • We respecteren elkaars grenzen en bewaken onze eigen grenzen.
  • We behandelen eigendommen van anderen zorgvuldig.

 

Kwaliteit

  • We lossen problemen snel op en zoeken voortdurend naar nieuwe oplossingen.
  • We voldoen aan de eisen die aan onze functie worden gesteld.
  • We handelen professioneel en kunnen op onze professionaliteit worden aangesproken.
  • Elke opdracht wordt professioneel behandeld.
  • We toetsen en evalueren regelmatig procedures, afspraken en werkwijzen.

 

Zorgzaamheid

  • We zijn vriendelijk tegen cliënten en bezoekers.
  • We luisteren echt naar anderen en stellen vragen om hen uit te nodigen iets te vertellen.
  • We leven ons in de wensen en zorgen van anderen in.
  • We zijn bereid samen te werken, anderen te steunen en te helpen.
  • We bieden cliënten optimale zorg binnen de mogelijkheden.
  • We geven duidelijk onze grenzen aan.
  • We onthouden van direct oordelen, doen onderzoek en trekken pas daarna conclusies.

 

Status

Deze gedragscode is gebaseerd op wettelijke bepalingen, waardoor deze een wettelijke status heeft. De regels in deze gedragscode zijn afgeleid van de CAO-Thuiszorg, de Arbo-wet, het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Strafrecht.

 

Reikwijdte

Deze gedragscode is van toepassing op alle medewerkers, stagiaires, cliënten en samenwerkingspartners. Het is voor alle partijen inzichtelijk.

 

Gedragscode Respect en Gelijkwaardigheid

Welzaam wil dat haar cliënten hun leven zoveel mogelijk op een door hen gewenste manier kunnen vormgeven. Medewerkers ondersteunen cliënten vanuit hun deskundigheid en streven naar overeenstemming met respect voor de gemaakte keuzes.

 

Uitdrukkelijk Verboden Gedrag:

  • Discriminatie: Elke vorm van discriminatie op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, huidskleur, lichamelijke of geestelijke beperking, nationaliteit, geslacht, seksuele voorkeur of andere gronden is niet toegestaan.
  • Intimidatie: Verboden zijn schelden, discriminerende taal uiten, stemverheffing, lichamelijke uitingen zoals hinderlijk gedrag of bedreigingen, en seksuele intimidatie.
  • Belangenverstrengeling: Handelingen die vermenging van zakelijke- en privébelangen kunnen veroorzaken, dienen vermeden te worden.
  • Diefstal: In geval van diefstal van bedrijfseigendommen of eigendommen van cliënten dient er melding te worden gedaan bij de direct leidinggevende.

 

Kledingvoorschriften:

Tijdens het werk bij Welzaam gelden specifieke kledingvoorschriften. Medewerkers dienen zich representatief te kleden, passend bij hun functie. Aanstootgevende kleding, piercings en tatoeages dienen te worden vermeden.

 

Overige Gedragsregels:

Voor medewerkers gelden specifieke gedragsregels, zoals het verbod op roken tenzij toegestaan, het verbod op drugsgebruik, en het verbod om met wapens de woning van een cliënt te betreden.

 

Cliënten:

Als een medewerker wordt geconfronteerd met ongewenst gedrag van een cliënt, heeft deze het recht om de werkzaamheden bij deze cliënt onmiddellijk te onderbreken. Dergelijke incidenten moeten worden gemeld bij de directie.

 

Klachtenbehandeling:

Cliënten kunnen klachten bespreken met de betrokken persoon of de directeur. Als er geen passende oplossing wordt gevonden, kan de klacht worden ingediend bij de onafhankelijke klachtencommissie waarbij Welzaam is aangesloten.

 

Procedures:

Klachten worden volgens geldende procedures behandeld, met inachtneming van hoor- en wederhoor. De betrokkenen worden op de hoogte gehouden van de voortgang. Maatregelen worden genomen door de directie en zijn proportioneel aan de ernst van de situatie.

 

Tot Slot:

Dit document benadrukt gedrag, normen en waarden, en mogelijke maatregelen bij ontoelaatbaar gedrag. Welzaam hecht belang aan een respectvolle omgang met elkaar en transparantie, en zal optreden bij uitzonderlijke situaties. Laten we samen zorgdragen voor een veilige omgeving voor cliënten, relaties en medewerkers.

Benieuwd naar wat wij kunnen betekenen? 

Neem contact met ons op of meld je aan!